Angst

Datum: 21 mei 2019

Alleen het woord al: angst. Het roept alarmerende gevoelens op, angst is fout.
Ken je dat?
Bang zijn lijkt de mildere versie van hetzelfde. Dus ermee zijn als een van je emoties, lijkt onmogelijk en vooral niet wenselijk.

Soms is angst functioneel: door angst maak je adrenaline aan waardoor je op de vlucht kunt slaan of kunt vechten als er gevaar is.
In de praktijk is angst vaak onderdeel van de denkcirkel: onzeker voelen, kwetsbaar voelen, het niet meer weten.
Deze gevoelens verwelkomen we niet graag. Het geeft je het idee dat je zwak bent en niet in orde. Dus onderdrukken we dit, vaak onbewust, om jezelf zogenaamd te beschermen. Of we bouwen een muur van onverschilligheid op.

Maar angst is gewoon een van onze emoties.
Een emotie heeft de eigenschap snel op te komen, even aan te houden en dan vanzelf weer te verzwakken en te verdwijnen.
Als ons denken zich er mee bemoeit zal je merken dat de emotie langer aanhoudt. Als je een emotie probeert te vermijden, te onderdrukken of weg te redeneren, komt het in je ‘opslag’ wat kan leiden tot pijn in je lichaam, of gedrag om het niet bewust te hoeven voelen.

De angst toe te laten, te ervaren en je daar bewust van te zijn is een belangrijke ontdekking.
Het is de eerste stap naar verandering.